dinsdag 30 mei 2017

Snippers (6)


Koorddansen (vervolg)
Zoals dat met nachtmerries over koorddansen gaat, blijf ik er nog even in omwoelen. Nog nooit daarover gedroomd? Nou ja, woel maar mee. Linker...Rechter...Toch linkerzij, enzovoorts. De sfeer van de smak raak ik maar niet kwijt en de gedachtestroom er over begint zo langzamerhand in elkaar te draaien als een kluwen. Wie reikt me daarvan de losse eindjes? Nergens een mythefiguur, genaamd Ariadne te bekennen. Die liet haar held een draad afrollen totdat hij gered was uit een doolhof en intussen moest ook nog een monsterlijk schepsel, een Minotaurus, uitgeschakeld worden. Maar dat is weer een ander verhaal en genoeg stof voor een verse nieuwe nachtmerrie. In deze kan ik al  geen lijn vinden, laat ik maar niet nog eentje over me afroepen...

Lijn! Dát is het! De koorddanser moest van a naar b over een polsdikke kabel. Het ding wiegde in de wind en stond niet helemaal strak. Het straalde bijna  een stukje ontspannenheid uit. Net alsof van tevoren bekend stond dat het allemaal goed zou gaan. Je hebt dat ook bij sommige relaties. Er zijn mensen die elkaar sporadisch spreken en toch moeiteloos de draad oppakken waar ze hem drie jaar terug lieten liggen om andere dingen te doen. Mogelijk ligt er van alles overheen gestapeld dat eerst weggespit moet worden maar anders dan hoog in de bergen, kun je er niet bij neerstorten. Ik noem maar een voordeel. Als de kabel eenmaal bloot ligt, redden de deelnemers zich prima met elkaar en het, door een enkel uitgesproken woord, hernieuwd contact.

Gaat dat eigenlijk ook op voor de band tussen God en mij? Soms lijkt hij wat strakgespannen en word ik aangehaald of in mijn nekvel gepakt. Andere keren hangt het lijntje tussen ons, heel ontspannen wat voor zich uit te wiegen. Net alsof van tevoren al bekend is, dat het allemaal wel goed zal gaan want God heeft de lijn zelf gezekerd en Zijn hand is het vangnet. Niet kijken naar de afgrond en hoe diep het is right down there! Ontspan! De weg van contact is met slechts één gebed overbrugd. Ik heb het niet over een mythe!

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten