woensdag 7 oktober 2015

Wespennest

Wil je als auteur door het leven, dan kost dat offers. Ga je publiceren, zit je in de nesten. Ben je ook nog christen, kun je helemaal wel inpakken volgens velen. Wat is mijn probleem? In mijn pogingen om veel met letters te spelen en mijzelf op te jutten tot betere toetsenbordprestaties doe ik schrijfoefeningen. Stilstand is immers achteruitgang. Dus kijk ik ook regelmatig of er een schrijfwedstrijd is waaraan ik mee kan doen. En ja hoor, laatst mocht ik weer los. Een uitdaging voor de bloggers. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Even wat spelregels bij langs, één van de leukste stukken uitkiezen en hup, daar ging die dan...

Vandaag kwam er een mailtje van de wedstrijdorganisatie. Genomineerd tot de beste vijftig inzendingen. Van harte gefe... Wat? Een bijeenkomst in België op zondag 25 oktober a.s. Daar worden de beste drie bekend gemaakt. Ben je er niet en heb je wel gewonnen, heb je pech gehad, dan schuift de prijs door naar een volgend project. Wel aanwezig maar niet behorend tot de top drie? Prettige reis gehad? Wel thuis!
Ok, dat zijn de feiten.

Ja maar, op zondag zit ik in de kerk
...
Dat meen je niet, denk je echt zo? Doe niet zo truttig, dit is toch iets bijzonders.
...
Ja maar, ik heb altijd geleerd dat ik mijn broers en zussen in het geloof niet mag ergeren en anderen ook niet.
...
Waarom zou dat zo zijn? Laat die lui zelf eens in de spiegel gaan kijken. Misschien ergeren zij jou wel en bovendien kun je niet alles op je nek nemen.
...
Ja maar, een principe is er niet om te laten vallen zodra het beter uitkomt.
...
En wat is dat principe dan?
...
Ehm... Bijvoorbeeld dat.. Hè, doe niet zo vervelend. We zijn dat gewoon ook niet gewend om de zondag voor eigen plezier of gewin in te richten. Zomaar wegblijven? Je zou er in blíjven! En dan heb ik het nog niet eens over mensen die zich in hun graf zouden omdr...
...
Ja, hè, hè, dat doen ze toch niet en je kunt God toch ook danken voor de talenten die je mag gebruiken?
...
Dat staat buiten kijf maar ik denk niet dat ik daar op dat feest een loflied ga aanheffen.
...
Nou, succes ermee. Ga heen en word wijs

Ja, wat heb ik dáár nou aan?
Hier zijn onder anderen familie-apps goed voor dus ik gooi het in de groep. Na de felicitaties de volgende overwegingen: Ze hebben geen enkel bezwaar want de sabbat is er voor de mens en niet andersom. Wat zegt dat - vooral - over hen? Ze worden niet gehinderd door dit soort levensvragen kennelijk. Er is er eentje die zegt: Als je in de kerk zit op die dag, ga je spijt krijgen. Dan denk je: "Had ik maar...!"  Oplossing daarvoor is het leegdrinken van een fles wijn, voorafgaande aan die kerkdienst. Net zo melig want daarover staat ook het nodige geschreven, zegt het familielid. Op die dag wordt er trouwens al klare wijn in de kerk geschonken omdat het Heilig Avondmaal gevierd gaat worden maar om te denken dat ik aan één slok wel genoeg zal hebben...
Wat een dilemma's. Leef ik nou al zesenveertig jaren in het nuchtere Groningen, om zulk zwalkdenkwerk neer te zetten en mijn beginselen - wat dat ook voor dingen mogen wezen -  zo te verkwanselen? Foei!

Of niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten