woensdag 8 februari 2017

Tussendoortje (21)

Schrijven over gewichtsbeheersing is zó... Ja, so what? De begrijpende lezer had bij het stukje over klagen en kruisen al lang door wat er aan schortte. 'Niet in je verzuchtingen blijven hangen' is makkelijk gezegd en ook zó... Nou ja, gewoon niet fijn. Ook al heb je honderd keer gelijk....

Maar gelijk of niet, het is tijd voor actie, spinazie/bananenshakes, bij de thee een stengel bleekselderij en een handje ongezouten noten af en toe. Net zoals een paar jaar geleden. Wat schreef ik toen? Het kwam er op neer dat ik in de winkel met afgewend hoofd voorbij stoof aan het verboden zoet, in één rechte streep naar het toegestane zuur. Wat ik toen niet wist, is, dat je een bepaalde mate aan glucose moet binnen krijgen, anders gaat het afvalfeest ter ziele want glucose schijnt je wilskracht te voeden. Zonder dat raak je dus ondervoed, terwijl je zo je best doet. Erg sneu... Toch is het raar dat het andersom blijkbaar niet zo werkt want na het verslappen en geleidelijk aan toch weer drie gangpaden terugsluipen in de supermarkt, moet ik regelmatig een overdosis aan glucose hebben binnengekregen. Wat ik me nog kan herinneren van die tijd met mijn hoofd in het zand en met oogkleppen op, is het volstrekte ontbreken van wilskracht. Alles waar 'te' voor staat, is immers foute boel. Met dat antwoord ben ik niet tevreden! Ik baal als een stekker en zoek in alle hoekjes van mijn geest naar kleine sporen moed en dapperheid en vind alleen maar zand dat zelfs tot in die kleine ruimtes is doorgedrongen. Slappeling!

"Als je niet bang bent, kan je ook niet dapper zijn" las ik net nog ergens. Maar angst is dan wel weer een slechte raadgever, dat weet ik ook wel. Ooit heb ik het met gehoorzaamheid geprobeerd. Werkte niet. Daarna gooide ik de weegschaal het raam uit. Geen resultaat. Zelftuchtiging met een gesel ging me te ver. De pogingen tot gedragsverandering zijn ontelbaar gebleken. Hielp ook maar eventjes. Nu met een mooie tekst voor mijn neus? Ik ken er een hele boel. Zowel uit de Bijbel als van de wandtegeltjes. Is dat met of zonder glucose? We gaat het zien (of niet) Ik kan weer vooruit. Hoera!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten