maandag 20 februari 2017

Tussendoortje (23)

Hapje Blönder.
Om te verduidelijken hoe verkeerd het zou zijn om heel veel niet-Amerikanen toe te laten binnen het land van de stripes and stars, moest er een voorbeeld worden gesteld. President Trump - die man heeft het óók niet makkelijk - haalde Zweden (Swié-den!) uit de kast. Nota bene, dat land in Noord-Europa (of all places). De intonatie waarmee het land nog een keer genoemd werd, moest boekdelen spreken, de afschuw onderstrepen en een punt maken...

Maar er was helemaal niks mis met Swié-den! Ach verdikkie wat vervelend nou toch. Het land van de knäckebröden en kronen had nergens last van. Er wonen inderdaad wel veel mensen die er niet geboren zijn en wie weet zijn die heus niet allemaal van goede wille. Maar kom, in Amerika zijn ze ook allemaal niet zo lief als ons op de mouw gespeld wordt. Het werd een beetje pijnlijk, dat wel. De verwijzing naar iets wat niets was, bleek te slaan als een täng op een värken...
Foutje! Kan gebeuren. De president zou de president niet zijn  - maar hij was het nou eenmaal wel - als hij niet onmiddelijk tussen laag drie en vier van al zijn nog te tekenen duivelse decreten een enorme smoes tevoorschijn toverde: "Nee, ik bedoel, ik heb een reportáge gezien!"
Poeh...
Het zweet werd van het gelaat gewist en alles was weer gered.
"Oooh, een reportáge,
ja, dat kan natuurlijk."
Woonde ik maar in Amerika.
Dan had ik hopelijk gezeten in het leger van afgeblafte nieuwsgaarders die zich geen knollen voor citroenen laten verkopen.
Dan had ik willen vragen:
"En waar ging die reportage dan over, beste meneer Trump? Hebt u de televisiegids al bij het oud papier gegooid of..."

Waarom vraagt niemand dóór, daar aan die andere kant van de plas. Of is het vervolg ons ontgaan en zijn we alweer vijf stommiteiten verder? Ja, ho even, ik had het ook niet gedurfd hoor, daarom ben ik stiekem blij dat ik niet bij CNN werk. Zweden is een hartstikke mooi land, als je dat maar weet. Ze hebben daar elanden, heldere meren en houten paardjes uit Dalarna. Hopelijk zijn die ook in de bewuste reportage genoemd, naast de eventuele vreselijke misstanden waar alleen minister Trump van blijkt te weten. Echt de moeite waard hoor, dat Swié-den





Geen opmerkingen:

Een reactie posten