dinsdag 20 februari 2018

Aanbieding

Nooit  gedacht dat de 'dit-wil-ik-weken' van een bekende telefoonboer inspiratiekralen zouden leveren om verder  te rijgen aan de schrijfketting. Niet om er een abonnement bij af te sluiten, trouwens. Al een hele tijd onderhoud ik een prima belrelatie met een vrij onbekende - vooral niet nader te noemen - maar des te meer sympathieke bundelgigant. Opereert minder hip maar maakt vanwege lage prijzen aanspraak op een (mijn!) hoge gunfactor.

De reclameboodschap zoemt als een lome vlieg door de ruimte. Er heeft ergens een raam of filter open gestaan. Voor frisse lucht natuurlijk maar er komt van alles op de wind mee aangevoerd, waar je niet om gevraagd hebt. Negeren die hap! Net zolang totdat er ineens een term tot me doordringt die me bewust maakt van wat ik vooral niet wil! 'Een genadeloos lage prijs!' Een wat....?? Precies. Nooit van gehoord maar blijkbaar kan een prijsstickertje fikse meppen uitdelen waar je  knockout van raakt.

Persoonlijk leef ik in een ander soort weken waarin het denken bepaald wordt door de geschiedenis van Jezus, die op aarde rondliep. Net als reclame kan die boodschap haast niet gemist zijn want ze staat in vier evangeliën en aan fictie deden ze tweeduizend jaar geleden bepaald niet. Het ging om geschiedschrijving. Van een wel heel bijzondere man. Die mensen genas, brood voor duizenden brak en daarna zichzelf als levend brood liet breken. Dat ging er zeker niet genadeloos aan toe. Ja, of wel natuurlijk. Kwestie van hoe je dat bekijkt. Het was één en al genade. Voor mij. Die prijs was hoog. Voor Hem. Gratis is de overtreffende trap van laag.

Niet omdat (Hij) het moet. Maar omdat het kan! Knockout ging Hij. Voor jou en mij in de plaats.

Die aanbieding neem ik bloedserieus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten