zaterdag 19 september 2015

Weeksels: 14 t/m 19 september

Maandag:
Sommige verhalen had ik zelf geschreven willen hebben. We hebben het hier helemaal niet over jaloezie maar wel over een 'Het-moet-beter-gevoel'. En vervolgens knal ik tegen tijdsbegrenzingen op. Toch wil ik het. En dan houdt alles op natuurlijk. Verdieping leidt tot het vinden van schrijfoefeningen. Bedenk verhalen achter de contactadvertenties, die in dagbladen staan. Bijvoorbeeld: 'aantr. j vr zkt dito j m. voorz v gev. port. voor sp dingen'. En dan niet blijven steken bij dat eeuwige wandelen of fietsen, natuurlijk. 'A dirty mind is a joy for ever' las ik eens. Een beeld van een zin! Vorige eeuw bedacht. Maar wat vroeger dirty was, is nu hoogstens een beetje pikant. Een wereld aan mogelijkheden of grenzen. Niet alles is even smeuïg of ranzig. Ben voor zo'n krant naar goede vrienden gestapt. Die heb je namelijk nodig voor niet-alledaagse verzoeken; "Heb je bij het oud papier nog wat kranten met dubieuze zoekpogingen?"  Tja, dan moet je wel door een hoop leuke reacties heen voordat er iets in je handen wordt gedrukt. Nog even doorpesten en ik ga namen noemen, als je dat maar weet. Kan altijd nog vertellen dat ze zelf ook waren blijven steken bij.... Nou ja, dat gaat natuurlijk te ver. "Ben benieuwd, wat je hiervan gaat maken" zeiden ze.
Ik ook!

Dinsdag:
Recept voor een schrijfoefening:
Neem een pagina van de zaterdageditie met contactadvertenties. Hang/prik/plak hem aan de wand. Zoek drie dartpijlen, voor zover je weet wat dat voor dingen zijn  en je ze ergens hebt liggen. Haal diep adem en gooi de pijlen naar je doel - Cupido nieuwe stijl dus maar dan anders want ik heb nog geen vleugeltjes - Loop naar de wand toe, waarin je zojuist wat beschadigingen hebt aangebracht ter wille van de nieuwe uitdaging. Kies drie advertenties die per ongeluk ook zijn geraakt. Leg ze op tafel naast een blanco vel papier. Brainstormen aan de hand van je krantenknipsels. Daar kan je van alles van maken. Heeft de persoon ze zelf geschreven of is de boel in scene gezet door welwillende omstanders? Wordt het alleen samen luisteren naar een goed stuk muziek of...

Woensdag:
Niet alle nieuws vind je in de krant. Op de radio hoor ik een ander bericht. Een machtig Schots man gaat zijn laatste tournee doen in ons land. Tenminste, de nieuwslezer noemt hem zo. Ik noem  - nog steeds - geen namen want net als bij kleine Chinezen laten discipelen van deze man ook geen belediging ongestraft, vrees ik. Hij is medium, mentalist en ook nog babyfluisteraar. Alsof het allemaal niks kost. Helaas, hij kost tevéél. En als hij zijn werk nou nog goed deed... Boodschappen van overledenen uit het universum plukken, lijkt me al zo lastig maar dan ook nog de verkeerde foto omhoog houden.. En als hij de grote mensen al bedot, wat fluistert hij de kleintjes dan in? Je moet maar durven. Dan maar beter met pijltjes naar de krant - en daarnaast - gooien. Ik zwam ook heel wat achtergrondinfo aan elkaar maar dat weet je van te voren. Goed, de mentalist stopt er dus mee. Het leek een weloverwogen beslissing vanwege het bereiken van hoogtepunten in zijn carrière maar het was eigenlijk een mediumflop. Nog één rondgang inclusief ellende voor zijn aanhangers. En dat terwijl een ander machtig Iemand maar zit te wachten op die gedesillusioneerden. Eén die niet eens in het fotoboek hoeft te kijken om te weten met wie Hij te maken heeft. Het is me van kleins af aan al meegedeeld. Zonder gefluister.

Donderdag:
Toeleggen op het betere gooi, en smijtwerk. Het begon ooit al bij de post natuurlijk en alle enveloppen vliegen bijna uit zichzelf in het juiste vakje. Nadat deze week het darten ook steeds betere resultaten opleverde, bedacht ik dat post en pijlen meer met elkaar gemeen hebben dan ooit gedacht; het moet ergens naar toe! Achteraf bleek vandaag, dat ik niet de enige ben die zich bezig houdt met projectielen. Gelukkig was ik al een aantal uren de stad uit, toen Franse voetbalsupporters er een bende van maakten in de Groningse binnenstad. Anderen haastten zich juist er naar toe. Enfants terribles! 112-Groningen heeft het over 'ongeregeldheden'. Dat lijkt mij te zwak uitgedrukt voor de schade die door de supporters is ontstaan. Ik lees ook van een veldslag. Franse slag zal je bedoelen!

Vrijdag:
Omdat het weekend bijna begint, heb ik mij dapper bezig gehouden met vier rondes wasgoed, de stofzuiger en een aantal sopdoeken. Niet van harte want ik wilde immers in de huid van een desperado-contactzoekster kruipen. Even een kop koffie tussendoor is natuurlijk helemaal foute boel. Kom daarna maar weer eens op gang! Gisteren haalde ik van de bieb nog wat materiaal om de uitdaging van de week makkelijker te maken. Al dat naslagmateriaal ligt hier maar een beetje te niksen. Hoe moet dat nou met die j.vr. die nog steeds iemand zkt om m.b.v. een goed gev. port.  om bijvoorbeeld de kermis te gaan bezoeken? Of moet het spannender?

Zaterdag:
Wat een gezanik. Het lijkt wel of ik in de keuken oeverloos bezig ben met de voorbereidingen van wat eens een vijfgangen-diner moet worden. Last van uitstelgedrag zeker! Recepten lezen is leuk maar op gegeven moment krijgen de gasten honger. Of niet? Ach, maakt het iets uit wat de kok in de keuken uitvoert? Als het maar behapbaar is. Soms loop ik langs boekentafels in boekenwinkels waar alles al eens geschreven lijkt te zijn. Bedenk daar maar eens een originele titel naast. Sta ik daar met al die ingrediënten én  dartpijl én contactadvertenties. Toevallig heb ik het met mezelf afgesproken. No way - to get -out. Nou kijk ik op dit moment als een wouldbe-multitasker met een scheef oogje boven mijn chromeboek naar het tv-programma:  familiediner. Ruzies beslechten en zo. Je weet wel.  "Hullie moeten de eerste stap doen." Mijn letters en ik liggen niet met elkaar in de clinch dus laat die limousine maar doorrijden. Wat je aandacht geeft, gaat groeien  immers.
Wordt vervolgd...

Ps: Lieve vrienden, krantleveranciers,

Nou weet je nog niets.
:)
Goed bereid kost even tijd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten