zaterdag 7 januari 2017

Tussendoortje (17)

We moeten met ons allen op vakantie, vaker de hond uitlaten, schoonmaken, sowieso  meer bewegen, op bootcamp, nee, aan de onlinedetox. Aan het opruimen ook want het nieuwe jaar is begonnen en een nieuw jaar wil dat nou eenmaal. Sorry, ik heb het ook niet bedacht. Deze eisen rollen uit de tv en de bladen naar ons toe. Daarom heb ik de allerhande met alle vreselijk lekkere zoete vette heerlijkheden van vorige maand naar de papierbak in de garage gebracht en het no-nonsensexemplaar van nu ter inzage gelegd op de tafel. "Kijk, lievelingen thuis" betekent dat, "We gaan nu weer normaal doen. En normaal betekent worteltjes in plaats van chips en donkerbruin brood en smoothies van spinazie met een gulpje cranberrysap en..." Nou ja, het blad ligt dus nog dichtgeslagen want heeft het wel zin? En moet het niet uit de mens zelf komen? Wat nu? Ik pak die strenge allerhande nog maar eens en lees met aandacht over knolselderij en zo want de recepten beter lezen, resulteert in begrijpen en vooral in zelf doen. Ik ben alleen niet zo'n keukenprinses en hou van strak en raak omdat ik al dat heerlijke gezonde voedsel uiteindelijk toch in mijn eentje moet opeten. Want ja... De linzen en vette vis zijn duidelijk geen partij naast chips en zo. "En bovendien is het nog vakantie, mam!" We roepen wel van alles over gezond tot en met onze geest maar het vlees is zwak. Zojuist kon ik een lapje gerookte zalm niet misstaan. Vis is gezond, niewaar? Dat deed ik, staande bij de koelkast en natuurlijk helemaal verkeerd want natuurlijk was het product een goede keuze, ik had het alleen op een bordje moeten leggen en er in alle rust bij moeten gaan zitten. Heel mindfull en bij elke centimeter zalm een tevreden gedachte. Gelukkig zitten we nog maar aan het begin van het jaar. Ik kan mijn eigen gedrag nog makkelijk corrigeren en zo het nieuwe jaar nog redden.  Mocht iemand met me mee willen doen, ben je van harte welkom. Het gaat niet om calorietjes tellen of alles light. Het gaat om bedachtzaam en gezond. Want we moeten al zoveel. We moeten op vakantie, vaker de hond uitlaten  en niet alleen dat laffe ommetje van vijftig meter (ook als je er niet eentje hebt?) We moeten schoonmaken enzovoorts. Als we maar veel meer bewegen. Stel je voor dat ik ook nog met goede voornemens was begonnen. Ik nip van een glaasje witte wijn (Het is weekend én nog vakantie!)  Proost! Op een jaar vol verstandige keuzes en ook nog met aandacht. Lust je nog peultjes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten