vrijdag 18 augustus 2017

Pk-monster

Het is met vakantiepk´s wel een beetje uitkijken. Anders dan met vakantieKILO's glippen ze door je vingers. Kwestie van er even bijblijven voor het beste resultaat maar komaan, het is geen bakvet! De kunst van vakantiepk zit em in het opmerken en koesteren van elk moment. Niet alleen van de brötchen en de Moselwein - dat gelooft iedereen - maar ook van dingen die je níet hoeft. Dat is een bonusvermogen om te kunnen genieten van, bijvoorbeeld, een parkfenomeen.

Abracadabra? Niet voor degenen die met mij meewandelen om een stukje pk-research te doen op een vakantiepark. Kijk. Daar loopt, herstel, beweegt Koos Konijn zich op de Kooskonijnroute waaraan je speciaal kan refereren - of niet natuurlijk -  zodra je je huisje boekt. De bewegingen die hij maakt, verraden een vrolijkheid die de drager van het konijnenpak (bruin pluche, geel tshirt, blauwe tuinbroek) niet echt beleeft. Een soort verlaat carnaval voor één persoon met de hardnekkige gedachte dat het nog best kan, ook al heb je veel bekijks.  "Ze hadden alleen dit nog, als vakantiebaantje" heeft hij begin zomer naar huis geappt. Je kan het geen serieus carrièredoel noemen. Net als de rattenvanger van Hameln heeft hij handenvol kinderen gevangen die met een wezenloze blik in de ogen hem polonaisegewijs volgen tot in zijn hol. Daar zal - het programma is net omgeroepen - eerst het welkomstdansje, daarna het koekjesbakken, de knutselsessie, koekjes teaparty en de opruimwedstrijd worden gehouden in pakweg twee-en -half-uur- tijd. Een militaire oefening. En dat alles onder het motto: "Kinderen blij, ouders vrij." Of dat helemaal klopt, weet ik niet. Ik heb menig pa en ma gezien die de choreografie van het dansje nog even wilden oefenen voor thuis maar ze kwamen óf niet uit de knoop, óf ze kregen ruzie. Of allebei. Bovendien zijn ze (nog steeds de vaders en moeders) met open ogen in de fuik van KoosmerchandiseKonijn gestapt en denk maar niet dat Mees en Olivia zonder petje, potloodje, gummetje, vriendinnenboekje, tshirts, en drinkbeker het park zullen verlaten. Goed voor honderd pk...

In plaats van ergernis dus een stuk extra plezier over iets dat niet jouw cup of tea is. Weer es wat anders. De hele tafel is inmiddels weer bezaaid met dingen. Dingen die mee moeten en dingen die... Nou ja, dat verhaal kennen we al. Straks jaag ik iedereen het huis uit met het laatste dweilsel. Dat woord bestaat niet maar dekt niettemin perfect de lading. Want wil iemand me vertellen hoe ik anders de vakantievilla weer schoon krijg als er nog steeds mensen doorheen banjeren? Het is wel de laatste uitdaging op gebied van vakantiepk's. Tegen de tijd dat je klaar bent, weet je zeker dat de vakantie onherroepelijk voorbij is. Dat is een valkuil om de vakantiepk's de nek om te draaien. Ga ik het allemaal klaren met onder invloed verhoogd pk-gehalte of...

Ik kijk wel uit. Mijn naam is Haas!

Maar zonder dansje!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten